ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi i jest zaburzeniem dotykającym 5-10% wszystkich dzieci w wieku szkolnym (www.health.gov.il).
Zachowanie lub choroba?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi odnosi się do zaburzeń układu nerwowego. Zaburzenia neurologiczne opierają się na przesłankach natury neurologicznej, które pojawiają się we wczesnym dzieciństwie, zwykle przed rozpoczęciem nauki w szkole. Zaburzenia ADHD jest szkodliwe dla rozwoju osobistego, społecznego i zawodowego i wiążę się głównie z trudnościami w zdobywaniu wiedzy, utrzymywaniu uwagi i stosowaniu umiejętności społecznych.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej może obejmować jedno lub więcej symptomów: zmniejszona uwaga, pamięć, percepcja, mowa, niezdolność do rozwiązywania problemów lub trudności w interakcjach społecznych. Według obecnych badań zjawisko to nie zawsze ustępuje wraz z dorastaniem, i duża część dzieci cierpi na nie również w okresie dojrzewania i życiu dorosłym. Jest to poważne zaburzenie neurofizjologiczne i jeśli jest nieleczona może spowodować uszkodzenie zdolności funkcji poznawczych i zdrowia psychicznego oraz często współtowarzyszących chorób głównie w zakresie zachowań społecznych.
ADHD jest coraz częściej rozpoznawanym zaburzeniem, które ma bezpośredni wpływ na zachowanie, zdolności przyswajania wiedzy oraz czas, jaki dotknięta nim osoba może wytrwać w bezruchu i skupieniu. Niegdyś dzieci z ADHD postrzegane były jako niegrzeczne, niewychowane i trudne pod względem opanowania np. na zajęciach lekcyjnych. Dziś już wiemy, że zaburzenia uwagi i koncentracji nie zawsze są wynikiem braku chęci współpracy i mogą wskazywać na występowanie schorzeń wywołujących określone zachowania, których zarówno dziecko, jak i osoba dorosła nie są w stanie kontrolować.
Dlatego wczesna i prawidłowa diagnoza choroby jest niezwykle ważna i powinna znaleźć się wysoko na liście priorytetów w określaniu polityki zdrowotnej u dzieci i młodzieży.
Objawy ADHD
ADHD objawia się zaburzeniami koncentracji, nadruchliwością, nadmierną impulsywnością. Często współwystępuje z innymi zaburzeniami: specyficzne trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia), problemy z zachowaniem, niska samoocena, depresja. Ocenia się, że około 75% dzieci z ADHD ma towarzyszące inne objawy chorobowe i zaburzenia.
Według Wolańczyka do najczęściej obserwowanych należą: różnego rodzaju specyficzne trudności szkolne (u 26% dzieci i młodzieży z ADHD), zaburzenia lękowe i emocjonalne (u 31% dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej), depresja. W zespole nadpobudliwości psychoruchowej często współistnieje zespół tików (u 20% dzieci z ADHD). Jednocześnie aż u 50% dzieci z ADHD rozpoznaje się zespół Tourette’a. Również napady padaczkowe częściej niż w ogólnej populacji występują również w przypadku dzieci z tym zespołem.
Często zespołowi nadpobudliwości psychoruchowej towarzyszą zaburzenia snu, jak bezsenność, koszmary i lęki nocne. Wcześniej niektórzy eksperci uważali ADHD za zaburzenie zachowania, prawdopodobnie dlatego, że dzieci wykazują skłonność do nieuważności, impulsywności i nadmiernie aktywnego zachowania, a w szczególności współwystępującego zaburzenia zachowania lub zaburzenia opozycyjno-buntownicze i obserwuje się u 30 do 75% dzieci z ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej ma jednak dobrze ugruntowane podłoże neurologiczne i nie jest to tylko tzw. „niewłaściwe zachowanie”.
Dzieci z rozpoznaniem ADHD jednak mogą cieszyć się dzieciństwem podobnie jak ich rówieśnicy. W tym zaburzeniu dziecko cechuje się zwiększoną potrzeba obecności i wsparcia ze strony rodziców. Jest to szczególnie ważne w aspekcie motywacji i wiary w możliwości dziecka, które często ze względu na swoje trudności osiąga mniej sukcesów np. szkolnych, niż wskazywałyby na to jego możliwości np. intelektualne.
Główne objawy:
Zaburzenia koncentracji – dziecko już jako przedszkolak nie potrafił skupić się na zabawie jak inni dzieci. U takich dzieci obserwuje się trudności w skupieniu uwagi, brak dbałości o szczegóły, roztargnienie, częste zapominanie o czymś i brak odpowiedniej organizacji. Dziecko z tym zaburzeniem sprawia wrażenie, jakby nie słuchało, co się do niego mówi. Często jest rozkojarzone, przez co popełnia błędy. Nie potrafi skupić się na wykonywaniu zadań i odkłada je na ostatnią chwilę, często gubi przedmioty i nie jest w stanie przypomnieć sobie, gdzie je zostawiło. Unika też wykonywania czynności wymagających zaangażowania i koncentracji.
Nadruchliwość – np. dziecko wierci się, gdy odrabia lekcje, i nie ma wytrwałości w czynnościach wymagających skupienia uwagi. Dziecko z ADHD jest w ciągłym, i zazwyczaj bezcelowym ruchu. Takie dziecko w sytuacjach, w których powinno pozostać w jednym miejscu, szybko zaczyna się wiercić czy bawić. Często zachowuje się niespokojnie do okoliczności, nie jest w stanie powstrzymać się od mówienia, podczas zabawy jest głośne, a odpoczynek w ciszy i spokoju sprawia mu trudności. Ma trudności z kontynuowaniem rozpoczętych zadań i porzuca ich wykonanie.
Nadmierna impulsywność – u dziecka takiego występuje chaotyczna aktywność, np. najpierw coś zrobi, a potem dopiero pomyśli. Dziecko z ADHD jest mało cierpliwe, próbuje skupiać uwagę innych na sobie, często podejmuje ryzykowne działania. Wyraża intensywnie emocje i myśli bez zastanowienia, nie biorąc pod uwagę ewentualnych konsekwencji. Podczas zadań i zabaw grupowych nie umie cierpliwie czekać na swoją kolej, często przeszkadza innym.
ADHD u dzieci – przyczyny
ADHD nie ma znanej konkretnej przyczyny. Możliwe przyczyny ADHD obejmują czynniki genetyczne, biochemiczne, sensomotoryczne, fizjologiczne i behawioralne. Inne czynniki ryzyka mogą występować kiedy masa urodzeniowa dziecka jest poniżej 1500 g, przy różnego rodzaju urazach głowy, przy niedoborze żelaza. Mniej niż 5% dzieci z ADHD wykazuje oznaki uszkodzeń neurologicznych.
Coraz więcej dowodów w pojawieniu się zaburzenia wskazują różnice w układzie dopaminergicznym i noradrenergicznym ze zmniejszoną aktywnością lub stymulacją górnego pnia mózgu i przednich dróg śródmózgowia. Również wiemy, że dziedziczność odgrywa dużą, ale nie jedyną rolę w wystąpieniu ADHD.
Obecnie uważa się, że 70–80% przypadków zespołu ADHD ma uwarunkowania genetyczne. [Pisula A., Wolańczyk T.: Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. [w:] Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Wolańczyk T.,Komender J. (red.), PZWL, Warszawa 2005.
Połączenie czynników, takich jak uszkodzenie mózgu, niesprzyjające środowisko lub nieodpowiedni styl życia rodziców, może prowadzić do rozwoju zespołu ADHD. Udowodniono, że zmiany warunków społecznych mogą zmienić zachowanie dziecka i obniżyć objawy nadpobudliwości. Istnieje teoria, że w obecnych czasach jesteśmy bardzo przeładowane informacjami i interaktywnymi przedmiotami.
W zasadzie nawet dorosłemu bardzo trudno jest skoncentrować się w natłoku takiej ilości informacji. Więc kiedy psychika dziecka nie radzi sobie z doświadczaniem rzeczywistości, takie dziecko może „wyjeżdżać” w inne światy.
Kiedy dziecko zaczyna żyć we wszystkich światach jednocześnie, rzeczywistym lub wyimaginowanym i nie może pozostać w jednym z nich, prowadzi to do nadpobudliwości. W takim sytuacji jest to sposób na radzenie sobie z rzeczywistością, która ciągle się zmienia i która jest niewygodna, niebezpieczna, lub zbyt niespokojna.